9 - TA EDYCJA KAMPANII PANACHE DOTYKAM=WYGRYWAM
W tym roku już po raz 9. odbywać się będzie kampania społeczna DOTYKAM=WYGRYWAM. Głównym jej celem jest promocja zdrowia piersi poprzez regularne ich samobadanie i noszenie dobrze dobranego biustonosza. Do zmiany zachowań w obszarze profilaktyki namawiają ambasadorzy DOTYKAM=WYGRYWAM, a wśród nich: Beata Sadowska, Daria Widawska, Elżbieta Romanowska, Marzena Rogalska, Kinga Zawodnik, Aleksandra Kisio, Karolina Szostak, Lidia Kalita, Anna Iberszer, Anna Męczyńska, Paulina Koziejowska oraz dwóch panów: Qczaj i Michał Piróg. W gronie ambasadorek kampanii znalazły się także influencerki: Ola Nowak, Siostry ADiHD, Laura Ogrodowczyk, Karolina Cwalina, Anna Jaworska (MumMe.pl) i Miss Polonia Karolina Bielawska.
6 ton staników z reCYClingu
Kampania DOTYKAM=WYGRYWAM organizowana jest od 9 lat z inicjatywy Izabeli Sakutovej, międzynarodowej ekspertki brafittingu, we współpracy z bieliźnianą marką Panache, która specjalizuje się w produkcji bielizny w zakresie rozmiarów D plus. W ramach kampanii, od 9 lat, organizatorzy namawiają Polki do oddawania w salonach brafittingowych do reCYClingu swoich niepasujących biustonoszy, które są w dobrym stanie użytkowym i którym w ramach nurtu eco zero waste można nadać drugie życie. Zebrane biustonosze przekazywane są firmie recyklingowej 3R Recycling Solutions, a uzyskane środki wspierają charytatywne działania związane z walką z rakiem piersi. W sumie w trakcie 8 edycji kampanii w ramach reCYClingu zebrano 96 699 staników, czyli prawie 6 ton!!!! W tym roku od 1 do 31 października w 160 sklepach bieliźnianych w całej Polsce można ponownie oddać biustonosze do reCYClingu. Jak w latach ubiegłych, wszystkie uzyskane środki zostaną przeznaczone na walkę z rakiem piersi i zasilą konta dwóch organizacji: stowarzyszenia Amazonki Ruch Społeczny i fundacji Wsparcie na Starcie. Adresy sklepów biorących udział w akcji reCYClingowej znajdują się na www.dotykamwygrywam.pl.
#mojewdotykusą
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez partnera kampanii, fundację Wsparcie na Starcie, wśród blisko 3000 dziewcząt i kobiet, mają one trudności ze znalezieniem słów, którymi mogłyby opisać swoje piersi. Nie wiedzą, jakie są one w dotyku, nie znają ich, bo ich nie dotykają.
Jak gąbeczki, galaretki, sprężynki czy puszyste?
Jakie są twoje piersi?
Na potrzeby tegorocznej akcji ambasadorzy DOTYKAM=WYGRYWAM wzięli udział w stworzonym przez markę Panache filmie promującym hashtag #mojewdotykusą. Okazuje się, że każdy z nich znalazł inne, oryginalne i inspirujące określenie biustu, wynikające z posiadania pełnej świadomości własnych piersi i ich regularnego samobadania.
Celem towarzyszącego kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM 2020 hashtaga #mojewdotykusą jest zachęcenie kobiet do samobadania, czyli dotykania i poznania własnych piersi.
- Chcemy zachęcić wszystkie kobiety, by śmielej poznawały swój biust i samobadały go regularnie. Tylko wtedy będą świadome tego, co dla ich piersi jest normalne i będą w stanie na wczesnym etapie wyłapać ewentualne zmiany. Moim marzeniem jest, aby dziewczęta oraz kobiety bez skrępowania rozmawiały o swoich piersiach, by ta kampania dała im odwagę do poznawania swojego biustu, bo ich dotyk może uratować im życie – mówi Izabela Sakutova, organizator kampanii.
Książka cegiełka
Jako dodatkowe wsparcie 9 edycji kampanii DOTYKAM=WYGRYWAM i fundacji Wsparcie na Starcie, Izabela Sakutova napisała charytatywnie swoją drugą książkę „Pokochaj swoje piersi. Biustopozytywny poradnik dla dziewcząt i ich mam”. Książka jest kompletnym, praktycznym przewodnikiem dla zdezorientowanych nastolatek i ich mam, obalającym mity związane z rozwojem piersi, profilaktyką raka piersi i doborem biustonosza. To wiedza podana w łatwo przyswajany sposób, tworząca w młodych kobietach zdrowe nawyki na przyszłość, wspierająca w nich poczucie pewności siebie przez biustopozytywne podejście do życia i zachęcająca do podjęcia rozmowy na temat uczuć i emocji związanych z piersiami. Poradnik dostępny jest w profesjonalnych sklepach brafittingowych, których adresy znajdą się na stronie www.dotykamwygrywam.pl oraz na stronie autorki www.izabelasakutova.com.
Całościowy dochód ze sprzedaży zostanie przeznaczony na stworzenie przez fundację Wsparcie na Starcie bezpłatnej aplikacji budującej w nastolatkach zdrowe nawyki dbania o piersi poprzez samobadanie i noszenie dobrze dobranego biustonosza.
Lokalna edukacja w sklepach brafittingowych
Co roku kampania DOTYKAM=WYGRYWAM nie toczy się tylko w mediach. To przede wszystkim edukacja kobiet w ponad 150 profesjonalnych sklepach brafittingowych współpracujących z marką Panache na terenie Polski, które w październiku organizują spotkania uświadamiające online i offline, budujące zdrowe nawyki dotyczące dbania o zdrowie piersi oraz zbiórkę biustonoszy do reCYClingu. Aby poznać adresy sklepów zaangażowanych w kampanię, wystarczy wejść na stronę www.dotykamwygrywam.pl i włączyć się w biustopozytywną akcję.
Trochę statystyk - nowotwór piersi w Polsce
W Polsce, pomimo wielu lat prowadzenia działań edukacyjnych, rak piersi znajduje się na pierwszym miejscu wśród diagnozowanych nowotworów (prawie 25%). W ciągu ostatnich trzech dekad zachorowalność na nowotwory złośliwe piersi wzrosła ponad dwukrotnie. Ponad 18 000 kobiet co roku słyszy diagnozę: „ma Pani nowotwór złośliwy piersi” według danych Krajowego Rejestru Nowotworów. Ponad 5 000 kobiet co roku umiera. Głównym powodem jest zbyt późne wykrycie nowotworu. Wczesne wykrycie nowotworu zwiększa prawdopodobieństwo wyleczenia niekiedy nawet w 100 procentach. A według lekarzy najlepszym sposobem na jego wczesne wykrycie jest dokładne poznanie własnych piersi i comiesięczne samobadanie. Mimo wielu lat działań edukacyjnych wciąż tylko 2-3% kobiet wykonuje je poprawnie i regularnie (co miesiąc).
Więcej informacji:
Partnerzy kampanii Dotykam=Wygrywam:
Panache Lingerie — marka, bez której wsparcia nie byłoby Dotykam=Wygrywam. Specjalista w zakresie produkcji wysokiej jakości bielizny w sektorze rozmiarów D+. Oferta Panache podąża za aktualnymi światowymi trendami, oferując kobietom o różnych rozmiarach, proporcjach i kształtach ciała bezkonkurencyjne podtrzymanie piersi i poczucie pewności siebie, niezależnie od sytuacji.
3R Recycling Solutions, duża firma sektora recyclingu tekstylnego w Polsce, która od lat współtworzy akcję DOTYKAM=WYGRYWAM, poddając recyclingowi zebrane podczas kampanii biustonosze i przekazując zysk z tego procesu na walkę z rakiem piersi.
Wolf Studio — wyjątkowe miejsce na mapie Warszawy, będące nowoczesnym studiem fotograficznym, w którym zorganizowano sesję fotograficzną i nagranie fimów do kampanii Dotykam=Wygrywam.
Karolina Chabel – Williams – utalentowana fotografka, która od lat wspiera kampanię Dotykam=Wygrywam swoimi zdjęciami.
Anna Kolatorska – odpowiedzialna za nagranie filmu #mojewdotykusa. Fotograf z ponad ośmioletnim doświadczeniem. Absolwentka Warszawskiej Szkoły Filmowej. Pasjonuje się filmowaniem codzienności odtwórców historycznych oraz zdjęciami lotniczymi.
Desa Biżuteria - lider rynku biżuterii kolekcjonerskiej w Polsce. W swojej ofercie ma kolekcję ponad 2 000 obiektów o łącznej wartości blisko 18 milionów złotych w większości to autentyczne wyroby z minionych stuleci w stylu art déco, secesyjnym czy biedermeier- owym. Korzystając z doświadczenia mistrzów jubilerskich, można w Desa Biżuteria również naprawić, odnowić i zmienić rozmiar biżuterii oraz dokonać jej fachowej wyceny.
Miss Polonia - jeden z najstarszych konkursów piękności na świecie, którego obecny kształt i misja zostały oparte na 90-letniej tradycji organizacji wyborów najpiękniejszej Polki. Laureatki Miss Polonia reprezentują nasz kraj w najważniejszych, międzynarodowych konkursach piękności na świecie: Miss World, Miss Intercontinental i Miss Grand International. Obecnie panującą Miss Polonia jest Karolina Bielawska.
DoubleTree by Hilton Hotel & Conference Centre Warsaw - w stylowych wnętrzach tego nowoczesnego hotelu odbywa się oficjalna inauguracja 9 edycji kampanii Dotykam=Wygrywam.